سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درب منهول و انواع مختلف آن

 

درب منهول

آیا میدانید درب منهول یا دریچه منهول چیست؟

درب منهول (دریچه منهول) یک درپوش با قابلیت جا به‌ جایی است که برای پوشاندن دهانه منهول استفاده و بهره برداری می‌ شود. معمولاً در امتداد مسیر تأسیسات زیر زمینی مختلف از قبیل مخابرات، برق، تلفن و یا فاضلاب، اتاقک ‌های خاصی در زیر زمین به نام منهول ساخته می‌ شود. از این اتاقک ‌ها به منظور رفع انسداد و گرفتگی و همچنین بازرسی های فصلی استفاده می‌ شود. درب منهول یک درپوش مستحکم است که روی دهانه منهول قرار می ‌گیرد تا علاوه بر ایجاد ایمنی در محل، از ورود افراد غیر مجاز به داخل این تأسیسات جلوگیری شود.

معمولاً در کوچه ها و خیابا‌ن‌ ها، اغلب صفحات گرد یا مستطیلی بر روی سطح زمین مشاهده کرده اید. این صفحات گرد و مستطیلی معمولا بر روی منهول فاضلاب قرار می ‌گیرند. علاوه بر منهول فاضلاب، انواع مختلفی از درب ‌ها وجود دارند که برای پوشاندن درب منهول تاسیسات زیر زمین مانند مخابرات، برق، تلفن استفاده می شوند. این نوع درب ها کاربرد ‌های فراوانی دارند. یکی از این کاربرد ها این است که با پوشاندن اتاقک منهول، در سطح معابر، از سقوط افراد و حیوانات مختلف به داخل منهول جلوگیری می‌ کنند. در صورتی که برای پوشاندن منهول، از درب مناسب استفاده نشود، و منهول باز باشد، ایمنی لازم برای تردد گروه ‌های سنی مختلف در سطح معابر ایجاد نخواهد شد و در صورت سقوط در منهول، صدمات شدید و خطرناک و حتی مرگ را برای افراد به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است برای ایجاد ایمنی بیشتر از درب مناسب استفاده شود. در اثر سقوط اشیاء به داخل تاسیسات امکان ایجاد انسداد و خرابی در بخشی از سیستم وجود خواهد داشت. با استفاده از این درب ها می ‌توان جلوی افتادن افراد و اشیاء به داخل منهول ها و سیستم را گرفت.

علاوه بر موارد فوق، یکی از کاربرد های درب منهول را می ‌توان انتقال آب ‌های سطحی ناشی از بارش برف و باران به داخل سیستم فاضلاب شهری دانست که به این درب ها، درب آبرو نیز گفته می شود. همچنین با استفاده از درب منهول ها می ‌توان مانع ورود افراد غیر مجاز و ایجاد خرابی و یا سرقت را گرفت. با استفاده درست از درب منهول، می ‌توان به زیبا سازی شهر و معابر نیز کمک کرد.

درب منهول

جنس درب منهول ها و انواع آن ها

همان‌‌ طور که در بالا گفته شد، برای دسترسی به تأسیسات زیر زمینی از قبیل مخابرات، برق، تلفن و فاضلاب نیاز به استفاده از منهول در امتداد مسیر این سیستم ‌ها است و لازم است منهول با استفاده از درب مناسب پوشانده شود، به همین دلیل انواع و اقسام مختلفی از درب منهول با کاربرد های مختلف در هر یک از سیستم ‌ها وجود دارد  .

درب منهول ها علاوه بر این که بر اساس کاربرد دارای انواع مختلفی هستند، در شکل ‌های هندسی مختلفی نیز طراحی و تولید شده‌ اند. در میان انواع شکل هندسی، شکل گرد درب منهول بیشتر از سایر اشکال مانند مستطیل و مربع مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در بیشتر معابر این شکل از درب منهول به چشم می‌ خورد. همچنین درب منهول بنا به کاربری و محل نصب می تواند از جنس های مختلفی ساخته شود که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

بهتر است درب منهول با توجه به این که قرار است در چه محلی و با چه حجم ترافیک و ترددی استفاده شود، همچنین میزان تحمل فشار وزن، و پس از بررسی مزایا و معایب درب منهول ‌های مختلف، درب منهول مناسب، انتخاب شود.

تنوع درب منهول ‌ها عمدتاً بر اساس جنس مواد اولیه استفاده شده است. برخی از انواع درب منهول موجود عبارت است از:

·        درب منهول بتنی

·        درب منهول چدنی

·        درب منهول چدنی نشکن

·        درب منهول پلی اتیلن

·        درب منهول کامپوزیت

·        درب منهول نانو کامپوزیت

·        درب منهول پلاستیکی

درب منهول

درب منهول بتنی

درب منهول بتنی دارای مزایایی چون؛ ضد سرقت بودن به دلیل وزن بالا و عدم امکان بازیافت مجدد، مقاوم در برابر زنگ زدگی، مقاوم در برابر تابش شدید و مستقیم آفتاب، مناسب برای استفاده در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف می باشد.

درب منهول چدنی و درب منهول چدنی نشکن

چدن خاکستری، دریچه چدنی داکتیل (نشکن)، چدن بتن، دریچه فاضلاب دریچه فرودگاه، دریچه گاز، کنتور آب، دریچه مخابرات همه از نوع درب منهول چدنی می باشند.

درب منهول پلی اتیلن

درب منهول‌ پلی اتیلن یکی از انواع جدید درب منهول تولید شده است که وزن کم، قابلیت بازیافت، مقاومت و طول عمر بالا، نصب راحت و سریع را می‌ توان از جمله مزایای این نوع درب منهول دانست.

درب منهول کامپوزیت

درب منهول کامپوزیت دارای مزایایی از جمله؛ وزن کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی، مناسب برای استفاده در محیط ‌هایی با تماس با مواد شیمیایی خورنده می باشد.

درب منهول نانو کامپوزیت

درب منهول نانو کامپوزیت دارای مزایایی چون؛ وزن کم، مقاومت بالا در برابر نور شدید آفتاب و تغییرات دمایی شدید، مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی، مقاوم در برابر ضربه و فشار و همچنین مقاوم در برابر آتش ‌سوزی می باشد.

درب منهول پلاستیکی

درب منهول پلاستیکی دارای مزایایی از جمله؛ وزن سبک، حمل و نصب راحت، تنوع رنگی بالا و مناسب برای زیبا سازی فضا و قابلیت بازیافت می باشد.

درب منهول

سایز درب منهول ها

طراحی دهانه کلیه درب منهول ها اعم از بتنی، کامپوزیت، نانو کامپوزیت، چدنی، پلاستیکی، پلی اتیلن و ... به منظور ورود انسان مطابق با الزمات ایمنی ارائه شده در استاندارد های آیین نامه ‌هاى ملی و بین المللی باید حداقل 600 میلی متر باشد که با احتساب 50 میلی متر نشیمنگاه (هر طرف 25 میلی متر) قطر درب منهول باید 650 میلی متر باشد. استفاده از درب های منهول سایز استاندارد در یکسان سازی سایز درب ‌های منهول کشور حائز اهمیت می ‌باشد.

درب منهول ها را می توان با درج آرم شرکت، خدمات و یا اسپانسر بر روی آن همچنین در رنگ های مختلف طراحی و تولید کرد.

قیمت درب منهول

قیمت درب منهول تحت تاثیر عوامل مختلفی است. جنس مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه، ابعاد و اندازه درب منهول از عوامل مؤثر در تعیین قیمت این نوع درب ‌ها است. برای استعلام قیمت و کسب راهنمایی برای انتخاب درب منهول مناسب، می توانید با کارشناسان شرکت پایپ ایران تماس گرفته و بنا به نیاز و کاربری، جنس، ابعاد مورد نیاز خود و همچنین کلاس بندی درب منهول بهترین انتخاب را انجام دهید.

برای ثبت سفارش درب منهول با ما در تماس باشید: 09128405915 – 02188565085 – 02166483199

سپاس از سایت یو آپلود

درب منهول